Jag har vid flera tillfällen på senare tid noterat att det skrivs att strategiarbete är ute. Att framgångsrika företagare arbetar utan strategi med stor framgång. Naturligtvis finns här utrymme för missförstånd, då vi i dagens mycket snabba informationsflöde kanske inte unnar oss att läsa hela artikeln, alternativt att jag med min betydelse av ordet strategi inte håller med.

För mig betyder ordet strategi mål och delmål som jag vill uppnå mellan år 2-5 från nu. Alltså en önskad bild av framtiden. Om jag har den någorlunda tydlig och enkel, så kommer min enkla hjärna att hjälpa mig när jag står i en beslut- eller prioriteringssituation att välja något som leder i riktning mot mitt mål. Men, det betyder att målen och delmålen måste vara tydliga och enkla.

Om vi dessutom, utifrån denna önskade framtid, baxade fram ur dessa mål och delmål vad vi behöver göra inom de närmaste 12 månaderna för att vara påväg dit…

Tänk om alla i en organisation/företag hade samma bild? Att alla vet och förstår önskat läge i framtiden, och att alla tog beslut och prioriterade sin vardag utifrån detta? Att vi dessutom vet vad min del är i vår utveckling framåt, ökar förutsättningen för att fler ska känna sig delaktiga. Och, kanske, skulle vara villiga att ta en smula ytterligare ansvar

För mig är detta att arbeta med strategi, för att om jag kan ge mina medarbetare beslutskraft så kommer deras beslut och prioriteringar att leda i företagets anda om strategin är enkel, tydlig och kommunicerad.

Och, jag är övertygad om att det finns ett värde i detta ännu ett tag framåt.

Kommentera

